Avtalevilkår

Versjon 1.1 - Privathusholdning
SJ renhold AS forbeholder seg retten til å  kunne endre avtalevilkårene, med varsling tilsvarende oppsigelsestid i eksisterende avtaler.

Kundes ansvar:

  • Det er kundens ansvar at SJ renhold AS får tilgang til boligen for å utføre tjenesten.
    Nøkler, nøkkelkode, alarmkoder osv. må leveres på forhånd, eller ved at kunde selv er tilstede ved tjenestens oppstart. Ved avtale om fast vask vil nøkler og koder oppbevares trygt i henhold til våre interne prosedyrer.
  • Parkering - sørge for informasjon om parkeringsmuligheter, ved steder der det ikke er informert om, eller mulig å parkere på privat, gjest eller beboerparkering tilkommer parkeringsavgift. 
  • Legge frem informasjon dersom det er utstyr, flater, innredning eller gjenstander trenger spesiell behandling. Spesialmidler står du som kunde for selv og må settes frem til renholder.
  • Sørge for at renholder får all informasjon om spesielle forhold i din bolig.
  • Det er spesielt viktig at det informeres om husdyr, hunder skal settes i bur dersom eier ikke er tilstede når renholder ankommer.
  • Flater vaskes normalt med vann og såpe, dersom materialene i boligen ikke tåler dette må det varsles i forkant.
  • Sørge for at løse gjenstander som er hengt på eller lent mot vegg er forsvarlig sikret.
  • Fjerne gjenstander med stor affeksjonsverdi og gjenstander som er emosjonelt og/eller fysisk uerstattelig.
    SJ renhold AS erstatter ikke slike gjenstander.
  • Boligen må være tilstrekkelig oppvarmet og renholder må ha tilgang til varmt vann, støvsuger, lys og strøm.
    *Ved flyttevask har vi med støvsuger.
    *Vi kan plassere ut støvsuger ved faste oppdrag dersom dette ikke er tilgjengelig, dette belastes da 250 kr. måneden i maskin leie.
  • Rydde og forberede rommene som skal vaskes slik at flatene er lett tilgjengelig.
  • Ved endringer må SJ renhold AS varsles.
  • Dersom rom er tett møblert kan pris avvike.

Vask av hvitevarer:

  • Ved vask av komfyr skal denne være tilkoblet strøm, og dersom du har ovn med pyrolyse må denne kjøres kvelden før vi kommer for at vi skal kunne rengjøre den. Har du doble glass og ønsker disse vasket, må du selv ta dem ut og sette dem tilbake selv. Ønskes det at det vaskes bak, må kunden selv trekke frem apparatet. Bake-plater, langpanner & rister inngår ikke i prisen for vask av komfyr, ved mindre dette er spesifisert i tilbudet.
    * Pris gjelder standard størrelse, større komfyrer med flere rom e.l. prises som 2 hvitevarer.
  • Ved vask av kjøkkenvifte skal kunden ta ut filter, disse blir vasket med fettløsende middel og kan vaskes i oppvaskmaskin dersom ikke annet er avtalt. Kjøkkenviften vaskes så utvendig og innvendig der vi kommer til.
  • Ved vask av fryser må denne være tømt, frakoblet og aviset på forhånd. Ønskes det at det vaskes bak, må kunden selv trekke frem apparatet. 
    * Pris gjelder standard størrelse, "side by side" skap prises som 2 hvitevarer.
  • Kjøleskap skal være tømt ved mindre annet er avtalt. Ønskes det at det vaskes bak, må kunden selv trekke frem apparatet.
    * Pris gjelder standard størrelse, side by side skap og hjørneskap prises som 2 hvitevarer.
  • Ved rengjøring av oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel må kunde ta ut filter å løse deler og legge frem passende rensetablett, kunden må selv rense slange og sluk. Ønskes det at det vaskes bak, må kunden selv trekke frem apparatet.

Vindusvask:

  • Våre oppgitte priser gjelder tosidige vinduer uten sprosser opptil 150 cm x 150 cm, har du større vinduer, eller doble vinduer, ta kontakt for egen pris.
  • For utvendig vask, må vinduene være svingbare eller tilgjengelige fra bakkeplan uten bruk av hjelpemidler.
  • SJ renhold AS forholder seg retten til å kansellere vask av vinduer ved minusgrader av sikkerhet for kundes eiendom og våre ansatte. 

Våtrom:

  • Kunde må fjerne deksel på dusj/badekar dersom det er ønskelig med vask under.
  • Kunde må dra frem dusjkabinett dersom man ønsker at det skal vaskes bak.
  • Fjerning av kalk og rensing av fuger er ikke en del av vanlig tjeneste, men kan kjøpes som en tilleggstjeneste.
    Dette krever spesialmidler og er spesielt tidskrevende. 

Vask av tak og vegger:

  • Tak og vegger tørrmoppes der dette inngår i tjenestene, vi anbefaler ikke vask ved mindre det skal males i etterkant av vasken.
  • Dersom kunde ønsker vask, gjøres dette på kundens ansvar og må avtales på forhånd.
    SJ renhold AS er ikke ansvarlig for skjolder og misfarging. Dette arbeidet faller ikke inn under fornøydgarantien.
  • Radiatorer støvtørkes der man kommer til, rens eller rengjøring av disse må bestilles separat.
  • Støv tørking av lamper er ikke inkludert og må avtales i hvert enkelt tilfelle, pris etter avtale.

Rengjøring av balkong ved flyttevask:

  • Gelender tørkes av og gulv feies (fliser kan moppes).
    * Det er viktig for oss å presisere at dette ikke er noen fasadevask. Dette utføres ikke dersom balkong er dekket av snø.

Produkter og rengjøringsmidler:

  • Vi bruker primært miljøvennlige rengjøringsmidler i alle våre ordinære renholdstjenester.
  • Ved bruk av spesialprodukter må dette avtales på forhånd, SJ renhold AS forholder seg retten til å ikke godkjenne bruk av disse produktene.
  • Ved bruk av kundens egne produkter er SJ renhold AS ikke erstatningsansvarlig for eventuelle skader som oppstår grunnet bruk av disse produktene.

Pris og betingelser:

  • Alle tilbud er satt opp pr. boenhet, samt at det er holdt normalt og regelmessig renhold tidligere.
  • Ved oppstartsvask av fast renhold, faktureres det for medgått tid dersom det brukes ekstra tid, for å ta igjen etterslep på renhold. 
  • Dersom det har vært mangelfull renhold, forholder SJ renhold AS seg retten til å fakturere for ekstra medgått tid. 
  • Boligen skal være ryddet og klar til vask når renholder kommer, hvis ikke forholder SJ renhold AS seg retten til å fakturere for ekstra medgått tid.
  • Oppdrag på timepris starter når renholder har parkert og avsluttes når renholder har pakket tilbake i bilen, for engangs oppdrag på timer faktureres brukt tid avrundet til nærmeste påbegynte halvtime.
  • Det kan komme tillegg for boliger med pelsdyr hvor disse normalt oppholder seg innendørs i boligen, siden det gjør at det kreves ekstra støvsuging og støvtørking. 
  • Ved eventuelle endringer i oppdragets omfang vil vi ta kontakt for revidering av avtale.
  • Dersom det påvises skadedyr kan SJ renhold avslutte arbeidet umiddelbart og arbeidet kan ikke starte opp før skadedyrene er fjernet.
  • Av hensyn til våre ansatte og HMS flyttes ikke tunge gjenstander, møbler eller større installeringer av oss. Dersom det er ønskelig at det vasker bak dette, må kunden på forhånd trekke frem dette.

Betaling:

  • Faktura sendes til oppgitt epost dersom ikke annet er avtalt.
    Dersom kunden ønsker faktura tilsendt pr. post tilkommer et gebyr på 50 kroner.
  • Faktura sendes etter utført oppdrag ved engangs oppdrag, ved fast avtale sendes faktura senest en av de første dagene i påfølgende måned.
  • Betalingsbetingelser ved faktura er normalt 10 dager
  • Det påløper renter ved forsinket betaling i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling m.m. Purregebyr tilkommer.

Faste oppdrag:

  • Fast månedlig vask er hver 4. uke dersom annet ikke er avtalt
  • Faste oppdrag som faller på helligdager eller juleaften vil flyttes til en annen dag, dette varsles på forhånd.
  • Vi kan dessverre ikke garantere eksakt fast tid for oppmøte, avvik kan oppstå underveis og reisevei mellom kunder vil kunne endres fra gang til gang.
  • Feriestopp skal meldes minimum 15. dager før.
  • Pause avtale skal meldes minimum 1 måned i forkant, man kan pause oppdraget i inntil 6 måneder.
  • Flytt av dag eller tidspunkt på kort varsel (v. sykdom/uforutsette hendelser) - minimum 1. dag, skulle det dukke opp noe uforutsett og man trenger å flytte vasken, så skal vi sammen forsøke å finne en ny alternativ tid, men vi kan ikke garantere ledig kapasitet på kort varsel da vi forsøker å fylle opp dagene til våre renholdere.

Garanti og reklamasjon:

Dersom kunde/ny eier/ny leietager ikke er fornøyd med vasken, skal dette varsles via epost innen 24 timer etter vask/overtagelse.
SJ renhold AS forholder seg retten til å utbedre avviket uten at det gis noen form for reduksjon av pris.
Avviket vil normalt utbedres i løpet av påfølgende arbeidsuke etter avviket er varslet hvis ikke annet er avtalt med kunde, for fast vask retts normalt avvik opp ved påfølgende vask.
Garantien gjelder ikke dersom boligen tas i bruk, eller at det utføres håndverksarbeid under eller etter at tjenesten er utført. 
* Dersom man velger å benytte garantien på flyttevask og det er noe som ikke dekkes av denne eller ikke var inkludert i tilbudet, vil det faktureres for oppmøte og tidsbruk.

Erstatningsansvar:

Våre kunder er forsikret dersom uhellet skulle være ute og en gjenstand skulle bli skadet når oppdraget utføres.
Dersom noe skulle bli ødelagt i forbindelse med renhold, må kunden ta kontakt umiddelbart og senest innen 24 timer.
Ved eventuell erstatning følges normale forsikringsvilkår hvor det gjøres fradrag for alder, slitasje og gjenværende sannsynlig brukstid. Erstatning gjelder kun der hvor gjenstanden er i forskriftsmessig stand, er tilkoblet på forskriftsmessig måte, at gjenstanden var forsvarlig sikret og hvor gjenstandens vedlikeholdsplan har blitt fulgt. 
Ved eventuelle forsinkelser av utførselen av oppdraget er ikke SJ renhold AS erstatningsansvarlig for tapt arbeidstid, andre ulemper eller følgeskader for kunden.

Avbestilling og oppsigelse:

  • Løpende faste avtaler kan sies opp skriftlig via epost med 2 måneders varsel fra begge parter.
    * Oppsigelsestiden starter fra den 1. i påfølgende måned.
    * Man kan ikke avbestille i oppsigelsestiden, kun omberamme dersom tidspunkt ikke passer. 
    * For nytegnede ukentlig og 14.dagers vaskeavtaler gjelder 14. dagers oppsigelse de første to månedene av avtalen, slik at man får testet oss ut ordentlig.
  • Ved gjentatte, alvorlige mangler og avvik kan denne avtalen sies opp med umiddelbar virkning. Det forutsettes at avvikene er varslet skriftlig og at det er gitt mulighet til å utbedre feil og mangler. 
  • Avbestilling eller endring av oppdrag må skje minimum 15 dager før det skal utføres, avbestilles oppdraget mellom 14 og 7 dager før det skal utføres faktureres 50% av avtalt beløp, ved avbestilles oppdraget mindre enn 7 dager før det skal utføres faktureres beløpet i sin helhet (gjelder ikke fast vask).
  • Alle endringer eller avbestillinger skal sendes skriftlig pr. epost.
  • Ved oppsigelse skal standard utstyrspakke som er utplassert hos kunde tilbakeleveres ved siste vask (renholder tar med seg etter siste vask er utført), dersom dette ikke er mulig/renholder ikke får tilgang til utstyrspakken ved siste vask, faktureres det 1.500 kr. for utstyrspakken. *egen pris der det er uplassert støvsuger eller annet ekstrautstyr.